VODIČ ZA KUPNJU BRDSKI BICIKLI

Što je MTB, odnosno, brdski bicikl?

Brdski bicikli su robusni i univerzalni bicikli smišljeni za vožnje izvan cesta i putova

Ponuda brdskih bicikala široka je i raznolika, od početničkih modela osmišljenih za povremene vožnje, gradsku upotrebu (SUV među automobilima!), pa do specijaliziranih modela dizajniranih za pojedine sportske discipline brdskog biciklizma.

Vrsta brdskog bicikla koji vas zanima treba biti odabrana kao odgovor na pitanja: kako zamišljate svoje vožnje?; na pretežno kakvim terenima i , koliko novaca mislite izdvojiti za takvu aktivnost?

Osnovna, tehnička podjela ponude brdskih modela je na full suspension i hard tail modele. Prvi imaju suspenzije na oba kotača, pa oni mogu imati različite hodove i konstrukcije koje podržavaju zahtjeve za savladavanje raznih staza i za razne stilove vožnje.

Hard tail modeli imaju suspenziju samo na prednjem kraju kako bi mogli „gutati“ neravnine i dati udobnost u vožnji izvan cesta. Ti su bicikli lakši, kompaktniji i primjereniji vožnjama na mnogim terenima, a u pravilu su i cjenovno prihvatljiviji.

Obje varijante brdskih bicikala postoje u ženskoj geometriji koja je specifična utoliko što su okviri kraći, međuosovinski razmak duži, sa užim volanima prilagođenim manjoj širini ramena kod žena.

FULL SUSPENSION BICIKLI

To su bicikli koje odlikuje sposobnost apsorpcije neravnina sa oba kotača, na gotovo svim profilima terena i bez obzira na oblik i količinu prepreka. Odličan su izbor za one koji žele u sjedalu provesti dan u prirodi, pogotovo ako se radi o vozačima koji traže adrenalinske staze i fizički zahtjevnu rekreaciju ili sportske doživljaje.

Oni su dizajnom i funkcionalnošću oblikovani tako da podržavaju samo vožnje izvan puteva i cesta, jer im je konstrukcija teža i kompliciranija. Ako tražite bicikl kojim ćete voziti drugačije, varijanta hard tail modela je bolji izbor.

Kakav full suspension model je dobar za vas?

Neki od modela namjenjeni su brzim i tehnički zahtjevnijim cross country stazama, novim vozačima će omogućiti da ih sigurnije savladavaju, a iskusnima da budu brži i konkurentniji. Drugi modeli su namjenjeni enduro i downhill vožnjama, što znači da su skrojeni kako bi bili najbrži na spuštanjima po svim neutvrđenim terenima, a neki za freeride vožnje, sposobni za savladavanje tehnički najtežih terena u prirodi ili u bike parkovima.

Napredak u primjeni tehnologija donosi na tržište sve lakše i pouzdanije modele full suspension bicikala. Oni su efikasniji i sve su bolje vrijednosti u odnosu na modele iz bliske prošlosti. Ponuda je različita u smislu razlika u hodovima suspenzija kako bi se zadovoljili različiti zahtjevi, konstrukcionim razlikama primjenjenim sa istim ciljem, upotrijebljenim komponentama i materijalima. Kako biste se lakše snalazili pri odluci o nabavci nekog od FS modela, donosimo kratak anatomski pregled ponude.

FULL-SUSPENSION modeli, detaljno:

FS modeli nude neke nedvojbene prednosti pred hardtal (HT) modelima, uzimajući u obzir činjenicu da govorimo o novijim modelima i konstrukcijama. Kao osobina koja je na listi lošijih osobina ostaje dodatna težina i nešto umanjena efikasnost pedaliranja koja je rezultat gubitaka energije zbog suspenzijskih efekata.

Smisao obje suspenzije leži u potrebi da se prepreke na putu savladavaju brže i sigurnije, pa se FS modeli tako i ponašaju. Prepreke više ne tjeraju bicikle na poskakivanje, oni „gutaju“ neravnine brzo i sigurno sa oba kotača na podlozi. Na dugim vožnjama po zahtjevnim terenima vozači se osjećaju svježije a tegobe sa leđima i koljenima su neusporedivo manje.

Promatrajući ponudu određenog cjenovnog razreda, FS modeli su teži u odnosu na HT modele. Razlog je robusniji okvir, dodatni dijelovi konstrukcije, amortizer, linkovi (poluge), dodatni ležajevi, itd. koji su nužni u izvedbi stražnje vilice sa amortizerom. To je činjenica koju svakako treba imati u vidu ako su vaši tipični tereni pretežno glatki ili ravni, uz neki udio utvrđene ceste ili puta, gdje je to osobina koja nije dobrodošla. 

Iako su HT modeli lakša varijanta brdskih bicikala, ponekad je aktivni stražnji kraj bicikla ipak isplativ teret na zahtjevnijim dionicama. Ne samo da su brži i sigurniji na takvim dionicama, oni na sipkim terenima nude bolju trakciju koja redovito pomaže na usponima držeći pogonski kotač u neprekinutom kontaktu sa podlogom.

Uspoređujući FS i HT modele istog cjenovnog razreda, treba reći da će zbog skuplje izvedbe i većeg broja komponenti to rezultirati nižom kvalitetom FS modela u odnosu na bicikle sa samo prednjom suspenzijom.

Dakle, ako su vaši prioriteti dobra kvaliteta, pouzdanost komponenti, mala težina i jednostavno održavanje, gore navedenu činjenicu ne smijete zaobići.

SUSPENSION DESIGN

Konstrukcijskih i tehničkih rješenja za FS bicikle ima nekoliko osnovnih, a svaka od tih konstrukcija ima pregršt varijanti koje razvijaju napredni proizvođači.

Noviji modeli FS bicikala nude rješenja za probleme koji su dugi niz godina bili loše točke tih modela dajući im sliku nedovršenih projekata sumnjive upotrebljivosti. Jedan od najvećih problema bio je gubitak efikasnosti pedaliranja jer je svaki potisak na pedale spuštao bicikle pa su vozači gubili snagu na dva rada: jedan za pokretanje bicikla prema naprijed, a drugi je bio čisti gubitak, pokretanje bicikla gore-dolje.

Nove generacije FS modela izoliraju sile pedaliranja od suspenzije, pa gubitaka više nema. Također je rješen problem imobilizacije stražnje suspenzije pri kočenju stražnjom kočnicom koji je bio prisutan na ranim modelima.

Koliko hoda?

Iako duljina hoda suspenzija nije najvažniji faktor koji određuje sposobnosti pojedinog modela, ona je važna kao i geometrija okvira. Ona je također veličina koja na najjednostavniji način pruža uvid u pojedine kategorije ponude, pa ćemo je tako i razgraničiti:

80-100mm hoda:

Modeli sa hodom do 100 mm su u pravilu namjenjeni cross country i maraton vožnjama, odlični su na usponima dok su sposobni pružiti sigurnost i brzinu na zahtjevnijim spustevima ili ravnicama koje traže visoke prosjeke. To su bicikli koji imaju visoku efikasnost pedaliranja, a u kombinaciji sa nešto užim gumama mirnijeg profila daju vozačima velike prednosti u brzini. Zavisno od cjenovnog razreda, ti modeli imaju aluminijske ili karbonske okvire i pripadajuće komponente i u pravilu su izbor agresivnih cross country vozača koji ne zaziru od uspona i vole natjecanja. Amortizeri su u pravilu zračni, a težina bicikla se kreće između 9 i 12 kg.

120-140mm hoda:

Mnogi vozači ovaj hod izabrali su kao optimalan za sve tipove terena i vožnji, jer pruža veliku sposobnost terenske prilagodbe uz visoku efikasnost pedaliranja i ne prevelik utjecaj na težinu bicikla. Također, taj hod unosi u vožnje još jednu komponentu uz brzinu i sigurnost, a to je zabava. Kako hod te kategorije već sugerira prilične brzine, kut prednje vilice često je polegnutiji, kotači širi i robusniji sa thru axle glavčinama i povećanim diskovima, kako bi se povećala sigurnost, upravljivost i kontrola brzine. Zanimljivo je da se ponuda ovih modela često koristi hibridnom veličinom kotača od 27,5“, kao rezultat pokretljivosti uzete od 26“ kotača i stabilnosti i brzine dobivene od 29“. Okviri su aluminijski, odnosno, na skupljim modelima karbonski kako bi bicikli zadržali što bolje vozne osobine i manju težinu, između 11 i 14 kg.

Ovi modeli su izbor mlađe generacije brdskih vozača koji od vremena u sjedalu traže – uz rekreacijske i sportske trenutke još i zabavu, dobivajući uz sportski duh bicikla i adrenalinski alat koji pruža zabavu i zadovoljstvo jurnjave i slobode. 

140-160mm hoda:

Bicikli sa hodom duljim od 140mm stvoreni su sa naglaskom na brzinu pri spuštanju, pa zbog toga imaju položene kuteve okvire i izbor komponenti za hard-core korisnike.

Oni su znatno teži od prethodno opisanih modela i odlikuju se izborom dijelova i komponenti za velika naprezanja: jaki i prošireni kotači u veličinama 26“ ili 27,5“, jake disk kočnice sa velikim diskovima, kratke lule volana i pojačanim volanima. Najčešće su opremljeni i dodatnim komponentama kao što su štitnici lančanika i vodilicama lanaca za zadržavanje lanaca u svakom trenutku vožnje. Zbog posebno ojačanih komponenti, ali i zbog jačih i robusnijih okvira i svih komponenti ti bicikli su teški iznad 14 kilograma, a najčešće i znatno teži.

Ti su modeli stvoreni za one vozače koji idu do krajnjih granica najzahtjevnijih terena, ali obzirom da se još uvijek mogu efikasno pokretati pedalama popularni su i među enduro vozačima, tj. natjecateljima koji kombiniraju elemente cross country vožnje sa downhill dionicama. Novopečeni brdski biciklisti trebali bi ipak izabrati neki lakši model, jer za iskorištenje svih voznih mogućnosti ovakvih modela potrebno je iskustvo, snaga i vještina.

160mm i više:
Bicikli sa tako dugim hodovima suspenzija napravljeni su za downhill (DH) I free ride vožnje(FR). Okviri DH modela imaju položene kuteve jer su dizajnirani sa strogom namjenom: start na vrhu, cilj na dnu, nikad drugačije i nikad između. Opremljeni najizdržljivijim, stoga i najtežim komponentama, sa okvirima koji su načinjeni od cijevi debljih stjenki, sa suspenzijom sa trostrukim krunama i najčvršćim kotačima veličine 26“, ovi se bicikli gotovo ne mogu pokretati pedalama uzbrdo. Sposobni da najbrže moguće prijeđu put bez obzira na nagib, podlogu od kamena, stjenja, korijenja, blata ili pijeska, često u preletima i doskocima na teške podloge, moraju biti čvrsti i teški. Često se vaga zaustavi iznad 17 ili 18 kg.

Takvi bicikli od vozača iziskuju vještinu, iskustvo i hrabrost kako bi iskazali sve što znaju, a preživljavaju bez posljedica ono što bi uništilo bicikle drugih konfiguracija. Njihova namjena je uska ali su u njoj nezamjenjivi, pa bi izbor ovakvog bicikla bio logičan za vozače koji su se prepoznali u gornjem opisu.

HARDTAIL BICIKLI

HT brdski bicikli su oni koji imaju krutu stražnju vilicu. Iako se čine jednostavni ne dajte se zavarati time: to nije samo početnička varijanta. Mnoge situacije u prirodi idealne su za takve bicikle koji nude najmanju težinu, najveće penjačke sposobnosti, a vozače tjeraju da usavršavaju svoje vještine vožnje i tako postaju najlakše dostižni pratitelji na putovanjima prirodom.

Kakav HT je odgovarajući za vas?

Mnogo je nijansi između HT modela, od univerzalnih do onih namjenjenih pojedinim disciplinama. Geometrija, tvrdoća okvira, hod suspenzije i izbor komponenti zavise od tipa vožnje i namjene, čemu treba dodati i izbor materijala za okvir kao osnovnog dijela svakog bicikla. Većina cjenovno povoljnijih i srednje pozicioniranih modela imati će aluminijski okvir koji je lagan i ima vrlo dobre vozne osobine uz dugotrajnost. Najviše pozicionirani modeli imaju karbonski okvir, a na tržištu postoje i modeli sa čeličnim, odnosno titanskim okvirima i oni popunjavaju početak i kraj liste cjenovnih ponuda.

Tipovi HT modela

Pregled osobina tipova HT modela donosimo uizgleda ovako:

Početnički modeli

Brdski bicikli kojima netko počinje bavljenje biciklističkom rekreacijom bi trebali biti HT modeli. Zbog manje cijene okvira na HT biciklima, oni će u pravilu biti uvijek kvalitetniji primjerci od FS konkurenata u istom cjenovnom razredu. Za početke bavljanja brdskim bicikizmom, imati pouzdane komponente na solidnom okviru znatno je bolja varijanta od problematičnog FS bicikla. Stjecanje vještina vožnje, kao što su raspored težine na biciklu, brzi prolasci zavoja ili skokovi su elementi vožnje koji se perfektno mogu savladati na HT modelima.

Ne treba zapostaviti još jednu vrijednost HT modela: oni su redovito i odlični gradski prijevozni bicikli, korisna i jeftina pomoć u svakodnevnom životu. Uz malo dodataka kao što su osvjetljenje i blatobrani, uz HT ćete jednostavno ostaviti automobil u garaži, živjeti zdravije i jeftinije! Znači, totalna iskoristivost; radnim danom prijevoz, vikendima rekreacija i fitness.

Tipičan HT model imati će lagani aluminijski okvir, suspenziju sa hodom do 100mm, pogonsku grupu sa tri pogonska lančanika i danas već standardno moćne kočnice. Izbor konfiguracije je podložan željama i tjelesnoj konstituciji vozača, pa će svatko moći izabrati kotače između 26“, 27,5“ ili 29“. Izbor između 24 (3×8)do 27(3×9) brzina omogućiti će svakome da se obračuna sa strmim brdima ili sa brzinama na spuštanjima. Izbor kočnica ovisiti će o vašim predviđanjima o intenzitetu vožnji. Od jednostavnih i pouzdanih V kočnica do hidrauličkih disk kočnica izbor bi trebao biti vođen činjenicom da su ove druge pouzdnije na kiši, skuplje za održavanje (ali ništa zabrinjavajuće!), zahtjevaju više pažnje pri parkiranju bicikla, dok V kočnice za istu količinu sile zaustavljanja traže dobro održavane kotače i jači pritisak na ručice kočnica.

Sportski modeli

Iako gotovo istih osobina “na papiru”, sportski modeli razlikuju se u svim detaljima: počevši od detalja geometrije, kuteva i duljine pojednih cijevi, preko komponenti koje cijenom znaju doseći cijenu početničkih modela cijelih bicikala do opreme koja je skrojena za pojedine uže namjene.

Cross country i maraton modeli HT bicikala tipični su po strmijim kutevima čeone i cijevi sjedala (71°/73°) zato da bi težište vozača koji pedalira sa sjedala bilo u težištu bicikla, posebice uzbrdo. Okvir je u pravilu duži kako bi se postigla idealna pozicija za iskorištenje snage vozača. Izbor veličine kotača dati će biciklu karakter po pravilu: veći kotači-veća brzina, uz ogradu o tjelesnim mjerama vozača i jedva osjetnom povećanju težine bicikla.

Ono što je bitno drugačije kod sportskih modela u odnosu na modele rangirane za jednostavnije vožnje je korištenje novih platformi prijenosa: naime, nove generacije vrijednijih HT bicikala imaju pojednostavljeni prijenos koji se bazira na smanjenju odnosno izbjegavanju višestrukih pogonskih lančanika.  Tako novi napredni primjerci sportskih HT brdskih modela imaju najviše 2×10 brzina, a oni ekstremni samo 11, odnosno 12 brzina, uz samo stražnji mjenjač. 

All mountain(AM) modeli

Zahtjevi tržišta brdskog biciklizma upućuju na uvođenje novih prioriteta kod jednog dijela vozača: u zamjenu za gravitacijski uzrokovanu zabavu na nepristupačnim terenima,oni se odriču doskorašnjeg imperativa efikasnosti i najmanje težine bicikla. Nova niša ima naziv All Montain, i označava one modele HT bicikala koji su dizajnirani da pruže podršku u cijelodnevnim adrenalinskim izletima u brda.

 Da biste se mogli sa takvim biciklom popeti na vrh brda a zatim doći dolje u rekordnom vremenu ne birajući idealne putanje i ne izbjegavajući korijenje, kamenje ili u strahu od preleta, oni imaju posebnu geometriju i posebne vozne osobine:  suspenzije  od 140 ili više mm, pojačane okvire i izbor komponenti koji jamči izdržljivost.

Većina AM poklonika zadovoljava se hodom suspenzije između 120 i 140mm koja jamči dovoljnu efikasnost pedaliranja uz vrlo izdašan hod pri jurnjavi po terenu, kakav god bio…

Važno je pri prepoznavanju AM modela znati da ima malo polegnutije kuteve vilice i cijevi sjedala (cca 69°)kako bi vozači imali pouzdanu kontrolu bicikla pri brzim spustevima, okviri su kraći iz istog razloga, a volani su upareni sa kratkim lulama kako bi upravljanje bilo što direktnije i preciznije.

Tipičan materijal za okvire AM modela je aluminij ili čelik, obzirom na osobine tih materijala koje idealno prate potrebnu čvrstoću uz manje važni i ne pretjerani dodatak težini.

Komponente AM modela biraju se u skladu sa njihovom sudbinom: manje važna težina a naglasak na izdržljivosti i robusnosti. Posebna pažnja pridaje se kočnicama koje moraju biti snažne i pouzdane. Volani su široki i pojačani, a gume izrazito agresivnog dizajna i šire od prosjeka. Veličina kotača je tipično 27,5“, iz istog razloga kao i na FR biciklima: idealan kompromis kompaktnosti i brzine, stabilnosti i super čvrstih kotača.

FatBike

Specifični brdski bicikli nastali kao odgovor na potrebu za biciklom ljudi vezanih za snijeg ili pijesak. Već na prvi pogled odlikuju se najširim gumama koje za bicikle postoje, često do 4“ širine, najčešće više od 3“. Paralelno konstruirani za osobne potrebe od dvoje ljudi, jednog sa Aljaske i drugog iz Novog Meksika, ovi bicikli su prihvaćeni kao supermoćna vozila na neprohodnim terenima, ali uglavnom, za zabavu i rekreaciju. Izbor vozača koji žele vožnju sa efektom zračnih jastuka, posvuda i uvijek.

Tehnički, to su bicikli sa naprednim i specifičnim rješenjima koja iziskuju kotači ogromnih dimenzija. 

Bikezone

Enjoy the ride. Za sve nedoumice i upite pri kupnji bicikla, nam se javite ili nas posjetite.

Imate pitanja?

Nazovite / pošaljite mail

J. Dalmatinca 19, Vinkovci
32100  HR

Tel/fax E-mail

© 2004 - 2024 Bike zone VK, HR